Det blir allt populärare att skaffa larm även i Sverige. Därför dyker det också upp allt fler larmföretag i landet. Man kan också stöta på en hel del olika larmförsäljare. En del av dem kan man själv kontakta, andra ringer upp och vissa knackar dörr. Men hur är det egentligen att arbeta som larmförsäljare och vad bör man tänka på?
Hitta rätt personal
Om man ska sälja larm är det viktigt att hitta rätt personal. Om man själv tycker att det är svårt att anställa personer eller att hitta rätt anställda kan man anlita ett företag som sysslar med rekrytering för att få lite extra hjälp. Då slipper man hålla i anställningsintervjuer och sålla bland lämpliga sökande på egen hand. Det är viktigt att personalen är medveten om att de faktiskt förväntas sälja larm och att det är den uppgiften de får betalt för att utföra.
Viktigt att betona kundens säkerhet
Som larmsäljare är det viktigt att betona kundens säkerhet och hur larmet kan användas för att man ska få en säkrare vardag. Det kan vara klokt att ta upp exempel på hur larmet fungerar vid en nödsituation och man kan också ta upp hur skillnaden hade sett ut för en lokal eller ett hus som inte haft ett larm vid samma situation. Vid en brand kan larmet till exempel upptäcka en rökutveckling eller själva branden långt innan en närboende granne ser det.
Olika typer av larm
Larm fungerar på olika sätt beroende på var de sitter och dessutom kan larmen ha olika komponenter. Vissa larm har magnetkontakter för dörrar och fönster, samt olika kameror som kan sättas upp inomhus. Det finns också larm som har fuktsensorer, rökdetektor, värmedetektorer och utomhuskameror. Det finns också larm som passar bättre i till exempel verkstäder eller på arbetsplatser.
Att tänka på när man knackar dörr
När man är larmförsäljare och går runt och knackar dörr finns det en hel del saker att tänka på. För det första bör man inte gå in i trädgårdar där grindarna är stängda och där det finns skyltar uppsatta gällande hundar. Där kan husets hundar vara utsläppta och det är inte säkert att de uppskattar besök. Man bör också ta hänsyn till att människor inte öppnar dörren för okända. Det är ingen anledning till att stå och ringa på i flera minuter.
Telefonförsäljning
Telefonförsäljare är i många fall något som människor tröttnar på. Om man säljer larm och kan argumentera på ett bra sätt kan man i regel övertyga många kunder att skaffa just det aktuella larmet. Som telefonförsäljare gäller det dock att acceptera ett nej. Om man inte gör det kan kunden istället bli mycket upprörd och absolut inte välja det larm man säljer.